Statut szkoły podstawowej to kluczowy dokument regulujący zasady funkcjonowania jednostki. Dostosowanie statutu do aktualnego stanu prawnego zapewnia zgodność z przepisami oraz efektywne zarządzanie szkołą.
Statut uwzględnia następujące zmiany przepisów od 1 września 2022 r.:
Zmieniany lub nowy przepis prawa |
Podstawa prawna |
Art. 106a Prawa oświatowego Uwzględnienie w zadaniach szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stworzenie im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
|
Art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655) - dotyczy tylko szkół podstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych |
Art. 42d Karty Nauczyciela Uwzględnienie norm zatrudniania nauczycieli specjalistów, rozszerzenia nauczycieli specjalistów o pedagoga specjalnego Od 1 września 2024 r. nie ma już przepisów przejściowych i stosujemy normy docelowe z Karty Nauczyciela |
Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42d |
Art. 4 ustawy z 9 czerwca 2022 r. Uwzględnienie w kompetencjach dyrektora możliwości nakładania środków oddziaływania wychowawczego |
Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r., poz. 1700) |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. Uwzględnienie zadań dyrektora w kontekście organizowania nauki zdalnej |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903) |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. Uwzględnienie zadań rady pedagogicznej w kontekście organizowania nauki zdalnej |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903) |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. Uwzględnienie zadań rady rodziców w kontekście organizowania nauki zdalnej |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903) |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. Uwzględnienie zadań w działalności dydaktyczno-wychowawczej w kontekście organizowania nauki zdalnej |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903) |
Art. 125a Prawa oświatowegoUstalenie w statucie zakresu spraw wynikających z ust. 7 ww. przepisu
|
Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe - art. 125a
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903) |
Art. 42 ust. 7 w pkt 3 lit. b Karty Nauczyciela Uwzględnienie nauczycieli specjlaalistów w wykazie stanowisk i zakresie zadań.
|
Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42 ust. 7 w pkt 3 lit. b |
Art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela Uwzględnienie tzw. godzin dostępności |
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42 ust. 2f
|
§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r.
Uwzględnienie w zakresie zadań specjalistów, pedagog specjalnego w statucie. |
§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610) |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r.Uwzględnienie zapisów i ostatniej nowelizacji, jeżeli jakieś postanowienia w tym zakresie zostały zamieszczone w statucie |
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 645 ze zm.) |
Art. 127 ust. 16a i 17a Prawa oświatowego Uwzględnienie zapisów również w zakresie indywidualnego nauczania zdalnie.
|
Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe - art. 127 ust. 16a i 17a |
§ 12a rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r.
Zmiany w zakresie prac domowych nie wymagają modyfikacji statutów – do statutu nie wpisuje się regulacji zawartych w aktach wyższego rzędu, jednak istotne jest jednak, co dana szkoła wcześniej zawarła w statucie, jakie ma zapisy odnośnie prac domowych, a przede wszystkim w ramach szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Jeśli w statucie wpisano np., że jednym ze sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów są prace domowe, to należy odpowiednio zmodyfikować zapisy zgodnie z § 12a ww. rozporządzenia zmieniającego. |
Rozporządzeniem Ministra Edukacji z 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 438). |
cała Polska
© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński
KONTAKT
EDUPRAWNIK
Dariusz Skrzyński
ul. Victorii 26
05-509 Józefosław
NIP: 537-217-21-48
REGON: 360394460
E-MAIL: kontakt@eduprawnik.pl